dinsdag 30 juni 2009

James Ensor

James Ensor (13/04/1860 – 19/11/1949) is hot in New York, of zou dat toch moeten zijn. Zo pas startte in het MoMA immers de tentoonstelling over de Belgische schilder van Engelse komaf. Hij was één van de belangrijkste vernieuwers van de morderne kunst in België.
Op de site van het MoMA vindt u een mooi overzicht van de tentoonstelling. De diverse werken worden zeer mooi in beeld gebracht, met mogelijkheden tot inzoomen, er is een interssante tijdslijn, enz.. In de herfst komt de tentoonstelling dichter bij huis. Van 19 oktober tot 4 februari 2010 kan u de expositie bezoeken in Musée d’Orsay in Parijs. Dan moet ook hier alle Ensor gekte losbarsten, want 2010 is het 150ste geboortejaar van de Oostendse kunstenaar. Oostende zal trouwens volgend jaar de titel Kunststad van Vlaanderen op zich mogen spelden. Ook in andere steden zullen er tentoonstellingen zijn, o.a. in het KMSKA van Antwerpen en Bozar (PSK) in Brussel. Het KMSKA was trouwens het museum dat eind jaren ‘80 het bekendste werk van Ensor verkocht aan het Getty Museum in Los Angeles, nadat het 30 jaar in het bezit van het museum was geweest: Het immens grote werk De blijde intrede van Christus in Brussel. Eén en ander kan u lezen in de artikeltje van The New York Times uit 1987. Een stukje van dit werk vormt trouwens de cover van Het Verdriet van België, het magnus opus van Hugo Claus. Dit werk is trouwens niet te zien op de tentoonstelling in New York, o.a. vanwege de afmetingen van het werk. In de bib vind je enkele boeken over James Ensor, hierbij ook de biografie over James Ensor, vorig jaar geschreven door Eric Min, ex-cultuurjournalist van De Morgen. Op Klara.be, de cultuursite van de VRT, vindt u ook volgend mooi werk over Ensor uit het VRT archief: het zeer interessant en 53 minuten durende documentair zelfportret van Ensor uit 1990. Zot, dwaas, boosaardig, zo ben ik is de titel van het portret, met fragmenten uit brieven en geschriften van Ensor, voorgelezen door Bob De Moor. De unieke beelden van Ensor in de documentaire zijn van regisseur Henri Storck.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten