maandag 2 augustus 2010

Het dwaallicht

Het cliché dat een bibliothecaris alle boeken heeft gelezen die in de bib aanwezig zijn, klopt helaas niet. Maar natuurlijk lees ik wel vaak en graag een boek. En liefst van al een goed boek. Nu valt er over smaak niet te twisten, maar als ik iets goed gelezen heb, wil ik het wel laten weten via deze blog.

Vandaag: Het dwaallicht van Willem Elsschot.

Een heruitgave van de laatste novelle van Willem Ellschot, ter gelegenheid van de expositie 'Dicht bij Elsschot' in Antwerpen. In "Het dwaallicht" zoekt het hoofdpersonage Frans Laarmans met drie Afghaanse matrozen in Antwerpen naar Maria van Dam. Ze is echter onvindbaar. Laarmans loopt na zijn afscheid van hen via een omweg door de Lange Ridderstraat. Voor nr. 71 weet hij met 'zijn hele wezen' dat zij hier woont. Toch gaat hij naar huis, 'naar die waar ik aan gebonden ben en die mij vervelen, onuitsprekelijk'. Deze uitgave bevat ook een stadswandeling, zodat het mogelijk is om de tocht van Laarmans na te wandelen. De de verschillende haltes, de straten en de gebouwen die Laarmans op deze tocht aandeed worden uitvoerig beschreven. Er wordt beschreven wat verdween, wat nog rest en wat het verband is tussen boek en werkelijkheid. Hierdoor krijgt de novelle nog meer reliëf en komt de dwaaltocht, wie hem loopt, tot leven. Een dun boekje, erg actueel om te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten