vrijdag 14 augustus 2009

25ste Aspe: De Cel

Pieter Aspe, de populairste auteur aldaar (en ook hier eigenlijk), plant in oktober een feest met de obligate Duvel n.a.v. zijn 25e boek dat in het najaar verschijnt: De Cel. Niet in Brugge, maar in Blankenberge. 'De stad Brugge behandelt me op schandalige wijze', aldus Aspe. 'Op 13 oktober, de dag dat het boek wordt voorgesteld, wou de stad me de Gotische Zaal van het stadhuis ter beschikking stellen, maar daar bleef het dan ook bij. Voor de rest moesten we ons plan maar trekken, zelfs een glaasje schuimwijn kon er niet af. Nu ben ik ervan overtuigd dat mijn uitgeverij die receptie best zou willen betalen, maar ik vind het erg dat Brugge die geste niet wil doen. ' De Brugse schepen van Toerisme Jean-Marie Bogaert (N-VA) valt compleet uit de lucht. Hij begrijpt Aspes ontevredenheid niet. 'Het ter beschikking stellen van de Gotische Zaal is op zich al een fantastisch cadeau, want dat is een van de mooiste locaties van ons land.' Dat het stadsbestuur verder niet bijspringt, vindt Bogaert niet vreemd. 'Aspe heeft enorm veel successen behaald met zijn boeken, net als zijn uitgeverij. Als hij dan een feest wil geven, moet het dan de gemeenschap zijn die daarvoor betaalt? Dat weet ik nog zo niet. Ik snap niet waarom hij en zijn uitgeverij zo krenterig doen over een receptie', zegt hij. '

Geen opmerkingen:

Een reactie posten