maandag 14 december 2009

Voorlezen helpt tegen ontlezing

Voorlezen helpt tegen ontlezing. Tot die conclusie komt studente Annick De Vylder in haar masterscriptie ‘Leidt voorlezen tot een betere leesattitude? Een quasi-experimenteel onderzoek in het zesde leerjaar van het basisonderwijs’. De studie toont aan dat lezers die met plezier teksten voorlezen aan anderen - in dit geval aan kleuters - minder geneigd zijn om met lezen op te houden. Bovendien bevestigt het onderzoek dat leesplezier meer bepalend is voor het leesgedrag van kinderen dan het opleidingsniveau van hun familie. Annick De Vylder diende deze scriptie vorig jaar in bij het Instituut voor Onderwijs- en informatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Met het onderzoek wint ze de Scriptieprijs van Stichting Lezen 2009. Uit het juryverslag: ‘De auteur van de bekroonde scriptie maakte een mooie verbinding tussen onderzoek en praktijk. Er wordt in de wereld van de leesbevorderaars veel gesproken over manieren om het lezen te stimuleren. Zelden worden de effecten van die strategieën gemeten. In deze studie gebeurt dat wel.’ Ze noemt het onderzoek ‘methodologisch voorbeeldig opgezet en met accuratesse uitgevoerd’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten